El principal objectiu del projecte “MAX-R: Mixed Augmented and Extended Reality Media Pipeline”, liderat i coordinat per la Universitat Pompeu Fabra, és desenvolupar processos en temps real per oferir productes i serveis de realitat estesa (extended reality, XR) a gran escala de màxima qualitat, amb una major eficiència, una interactivitat millorada i nous continguts basats en dades de mitjans XR.
El projecte, en el marc d’Horizon Europe, el programa de recerca i innovació de la Unió Europea per al període 2021-2027 (dins la convocatòria 2021 “Un desenvolupament ètic i centrat en l’esser humà de les tecnologies digitals i industrials”) s’ha posat en marxa el 6 de setembre al campus del Poblenou de la UPF. A la reunió inicial (kick-off) han estat presents representants de totes les institucions i empreses dels cinc països europeus (Espanya, Alemanya, Bèlgica, Regne Unit i Irlanda) que hi participen.
Josep Blat i Boris Bellalta son els co-cordinadors i investigadors principals del projecte, principalment de caràcter industrial: es desenvoluparà durant els propers 30 mesos, amb un pressupost de prop d’onze milions d’euros, nou dels quals finançats per la Unió Europea.
MAX-R, basat en investigacions recents, utilitzarà interfícies de programació d’aplicacions (APIs) i formats de fitxers i de transferència de dades obertes, per fomentar el desenvolupament i donar suport a la integració de noves eines, en particular, també de codi obert. Impulsarà avenços en tecnologies de producció virtual, centrades en processos en temps real distribuïts, amb la voluntat de donar suport a la creativitat i potenciar l’ecosistema de realitat estesa.
El consorci interdisciplinari cobreix una cadena que va des del desenvolupament tecnològic (Foundry Visionmongers, FilmLight GmbH, Brainstorm Multimedia, Arnold & Richter Cine Technik GMBH & Co Betriebs KG) i la innovació de productes (Disguise Systems Limited) fins a l’experimentació creativa i la demostració (Creative Workers-Creatieve Werkers VZW, Universiteit Hasselt, FilmAkademie Baden-Wurttemberg GMBH); i des de la creació de mitjans XR fins all lliurament al consumidor final (Improbable, BBC)