Amb el propòsit de convertir Catalunya en una referència imprescindible del turisme enogastronòmic d’Europa, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha presentat l’Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027. El desplegament d’aquest pla preveu comptar amb 8 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation, en el marc del Pla Nacional de Turisme Gastronòmic. A més, la Direcció General de Turisme aportarà 4 milions d’euros, el que suposarà una dotació pressupostària total de 12 milions d'euros.
Es calcula que el turista enogastronòmic fa una despesa 3,5 vegades superior a la mitjana i és el que més contribueix a la desestacionalització del turisme. Amb aquest pla, Catalunya vol apostar per aquest tipus de turisme, alhora que potencia un ric patrimoni cultural vinculat a la gastronomia, el vi i el cava, una variada oferta d’activitats i esdeveniments, i una xarxa d’empreses turístiques especialitzades.
El pla estratègic, a 5 anys vista, treballarà per estructurar una oferta de valor atractiva, competitiva i segmentada per tipus de públic, i basada en el model de les 4 D: desestacionalització, diversificació, desconcentració i augment de la despesa i 4S: segura, saludable, singular i sostenible.
El pla també comptarà amb la col·laboració dels patronats de turisme de les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, l’Institut Català de la Vinya i el VI (INCAVI) i Prodeca del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.
Actuacions previstes:
La nova estratègia del turisme enogastronòmic consta de 6 àmbits que inclouen diverses actuacions:
- Infraestructures i equipaments de la regió enogastronòmica: Per mitjà d’aquest àmbit es volen promoure nous equipaments, senyalització i infraestructures per a la degustació i compra de producte local, que atregui nous públics i generi impacte econòmic. En aquest sentit, gràcies a una inversió de 2 milions d’euros Catalunya comptarà amb 3 nous espais immersius relacionats amb l’enogastronomia.
- Transició digital i destinacions intel·ligents: Es pretén promoure la digitalització de l’oferta enogastronòmica, avançar cap a una destinació enogastronòmica intel·ligent i millorar la formació i capacitació professional de les empreses i destinacions.
- Atractivitat i competitivitat del producte turístic: Amb aquest eix es vol impulsar la innovació, especialització i segmentació en la creació de productes combinats
- Identitat i cultura enogastronòmica: Es vol disposar d'un relat enogastronòmic que doti de valor l'oferta i la diversitat de Catalunya i millori l'atractivitat als mercats. En aquest sentit, s’impulsarà la cuina catalana i els seus distintius a través de la Gastroteca, es desenvoluparà un projecte de recuperació de la memòria històrica vinculada a la gastronomia, els vins, les receptes o els mètodes d’elaboració i es posarà en valor a les dones que estan al capdavant de projectes vinculats a la gastronomia, el vi, el producte local.
- Màrqueting tàctic de producte: Per mitjà d’aquest àmbit es durant a terme accions per fomentar la promoció i comercialització de l’oferta.
- Xarxa de destinacions i empreses: Es definirà un sistema de governabilitat per a la competitivitat de l’oferta i el treball conjunt entre l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i els diferents territoris enogastronòmics