Les experimentacions polítiques europees són projectes de cooperació transnacional que impliquen provar la rellevància, l'eficàcia, l'impacte potencial i l'escalabilitat de les activitats mitjançant proves de camp en diferents països. En combinar el lideratge estratègic, la solidesa metodològica i una forta dimensió europea, permeten l'aprenentatge mutu i donen suport a una política basada en l'evidència a nivell europeu.
L'objectiu general d'aquesta convocatòria de propostes és provar i explorar instruments de cooperació transnacional més profunds per desenvolupar encara més una dimensió genuïnament europea en el sector de l'educació superior, basada en valors compartits, tal com s'esmenta a l'estratègia europea per a les universitats presentada per la Comissió el 18 de gener de 2022 i tal com es confirma a les Conclusions del Consell sobre una estratègia europea que apodera les institucions d'educació superior per al futur d'Europa i la recomanació del Consell sobre la construcció de ponts per a una cooperació europea efectiva en l'educació superior, adoptades el 5 d'abril de 2022.
Per abordar aquest objectiu, la convocatòria està composta de dos temes separats amb objectius específics:
Els dos temes son:
Tema 1: Pilotar un segell europeu conjunt de graus ERASMUS-EDU-2022-POL-EXP-EUdegree
L'objectiu específic del Tema 1 és permetre a les aliances d'institucions d'educació superior i autoritats nacionals examinar, provar i facilitar el lliurament d'un segell europeu conjunt de títols, basat en un comú de criteris europeus creats conjuntament. L'objectiu és fomentar, si escau, i facilitar que les institucions d'educació superior que participen en la cooperació transnacional ofereixin programes i atorguin títols conjunts, d'acord amb els instruments de Bolonya, així com prendre més mesures per reconèixer el valor de experiències d'aprenentatge transnacionals innovadores i augmentar la visibilitat, l'atractiu i la reputació, tant a Europa com fora, dels programes conjunts oferts per aliances d'institucions d'educació superior europees.
Això inclou:
- Explorar i provar la rellevància d'aquests criteris per establir un segell que reconegui les experiències europees i transnacionals en un programa transnacional conjunt que condueixi a un títol d'educació superior a tots els nivells i la viabilitat del seu ús;
- Explorar i recomanar una possible optimització del conjunt de criteris proposat amb l'objectiu de maximitzar l'atractiu i l'impacte potencial d'un segell europeu conjunt de titulacions;
- Elaborar propostes, en cooperació amb les autoritats nacionals, regionals i/o institucionals competents, amb l'objectiu de facilitar el desenvolupament i la implantació de titulacions conjuntes a Europa. Això inclouria proposar un enfocament que es podria acordar de manera comuna per a l'impartició de títols conjunts basats en criteris europeus creats conjuntament pels països europeus a tots els nivells educatius. Aquestes propostes haurien de tenir en compte els instruments existents desenvolupats pel Procés de Bolonya, com l'enfocament europeu per a l'assegurament de la qualitat dels programes conjunts, i reflexionar sobre la necessitat potencial d'actualitzar aquestes eines.
Es preveu que les proves tinguin lloc en una mostra significativa dels programes conjunts existents implementats per aliances i altres consorcis d'institucions d'educació superior (com ara aliances d'universitats europees, consorcis Erasmus Mundus, consorcis Marie Skłodowska-Curie i altres tipus d'associacions de cooperació transnacional) en estreta cooperació amb les autoritats nacionals, regionals i/o d'educació superior pertinents.
Pressupost: 1M € | Data límit: 06/10/2022
Tema 2: Pilotar els instruments de cooperació institucionalitzats de la UE per explorar la viabilitat d'un possible estatus legal europeu per a les aliances d'institucions d'educació superior (ERASMUS-EDU-2022-POL-EXP-EUstatus)
L'objectiu específic del Tema 2 és examinar, provar i facilitar l'ús dels instruments de cooperació institucionalitzats existents a nivell europeu, com ara un possible estatus legal per a les aliances d'institucions d'educació superior, per exemple, "Universitats europees", amb l'objectiu de facilitar , cooperació transnacional flexible i a llarg termini. L'objectiu és donar a les aliances, de manera voluntària, la capacitat d'actuar conjuntament, prendre decisions estratègiques comunes, experimentar la contractació conjunta, dissenyar currículums conjunts o posar en comú recursos i capacitats humanes, tècniques, de dades, d'educació, recerca i innovació.
Això inclou:
- Explorar a nivell de l'aliança com un instrument de cooperació institucionalitzada existent de la UE, com ara un possible estatus legal per a les aliances d'instituts d'educació superior a nivell europeu, pot aportar solucions als obstacles trobats pel que fa a la cooperació més profunda que persegueixen les aliances. L'objectiu és provar la implementació dels instruments de la UE existents -com l'Agrupació Europea de Cooperació Territorial (AECT) o l'Agrupació Europea d'Interès Econòmic (AIEGE)- a partir d'una avaluació de les necessitats de l'aliança i tenint en compte, si escau, la normativa regional/marcs nacionals als quals han d'adherir-se les institucions d'educació superior individuals que formen part de l'aliança;
- Si escau, elaborar una proposta de millora dels instruments de cooperació institucionalitzat existents de la UE o elements clau per al disseny d'un nou instrument a nivell de la UE.
Pressupost: 1M € | Data límit: 06/10/2022