POLÍTICA LINGÜÍSTICA_
La Direcció General de Política Lingüística ha creat VDJOC, una base de dades interactiva de videojocs que tenen l’opció de llengua en català, amb l’objectiu de mostrar-ne la disponibilitat, encara molt deficitària, impulsar-ne el consum i sobretot promoure que l’oferta en català d’aquests productes tecnològics sigui creixent. Actualment només un 5,5 % dels videojocs que es consumeixen a Catalunya són en català. Aquest aparador dels videojocs comercials disponibles en català s’actualitzarà permanentment. Els usuaris i les empreses poden fer arribar els jocs que poden ser incorporats a la base de dades a través d’aquest formulari.
VDJOC agrupa una cinquantena de videojocs en llengua catalana organitzats en 12 categories: acció-aventura, arcade, esports, estratègia, infantils, jocs seriosos (serious games), musical, plataformes, rol, simulació, terror i trencaclosques. Ofereix un cercador per facilitar-ne la consulta, que també permet el filtratge per categories. Cada videojoc té una fitxa informativa amb l’estudi que l’ha desenvolupat, el gènere, les plataformes a través de les quals es pot jugar, l’edat recomanada, el tràiler i l’accés al web del joc. Alguns d’aquests videojocs han rebut el suport de la Direcció General de Política Lingüística.
Públic jove i en augment
Els darrers anys es constata que creix el consum dels videojocs, especialment entre el públic jove. El 47% de la població de 14 anys o més ha jugat a videojocs els últims 3 mesos, segons l’Estadística de participació cultural de Catalunya que realitza el Departament de Cultura anualment. El consum de videojocs ha crescut des del 2017 en què era del 36, 5% i el 2018 que era del 39,6 %.
El 2019, l’idioma de més consum en els videojocs a Catalunya ha estat el castellà (63,7 %), seguit de l’anglès (28,9 %), a molta distància del 5,5 % de la disponibilitat en català.
El suport més habitual per jugar és el mòbil (69,4 %), que creix com a suport del joc des del 2017 que era del 56,7 % i el 2018 que era el 59,4 % . En segon lloc, a molta distància, la videoconsola (25,9 %).
Per impulsar la presència del català en els videojocs, Política Lingüística disposa d’una línia de subvencions per a la incorporació de la llengua catalana en productes tecnològics obert a les empreses del sector.
VDJOC, que estarà permanentment actualitzat, permet consultar interactivament l’oferta disponible en català