La inversió permetrà que la plataforma sigui operativa en tota mena de dispositius en l’estàndard de més valor i de major recorregut pel futur
El Govern, a proposta del Departament de Cultura, ha aprovat destinar 1.111.990 d’euros per transformar tecnològicament la plataforma d’aprenentatge en línia de català Parla.cat. La nova solució ha de permetre un sistema plenament operatiu en HTML5, l’estàndard de més valor actualment en aquest tipus de projectes, i permetrà que el Parla.cat sigui operatiu en dispositius mòbils, telèfons i tauletes, a més de ser-ho, com ara, en ordinadors personals.
Parla.cat és un ecosistema d’aplicacions per a l’aprenentatge en línia del català: Parla.cat, Aula mestra, Simtest, reconeixement de veu, xat de veu i xat escrit; a més de les aplicacions per a la gestió administrativa i del pagament de les inscripcions.
El Parla.cat posa a l’abast de la ciutadania recursos i materials didàctics per aprendre català i dona suport a l’oferta formativa virtual d’altres institucions, especialment al Consorci per a la Normalització Lingüística i també a les universitats catalanes, les universitats a l’estranger de la xarxa de l’Institut Ramon Llull, les comunitats catalanes a l’exterior i el Departament de Justícia. La proposta formativa s’organitza en quatre nivells d’aprenentatge: bàsic, elemental, intermedi i suficiència. Els quatre nivells se subdivideixen en tres cursos cadascun.
Des de 2008, més 350.000 persones han après català amb el Parla.cat.
Aquesta actuació s’emmarca en l’Agenda de Política Lingüística El català, llengua d’aprenentatge. L’Enquesta d’usos lingüístics a la població (EULP 2018) indica que el 5,6 % de la població adulta no entén el català a Catalunya; el 18,8 % no el sap parlar i el 34,7 % no el sap escriure. La població nascuda a l’estranger representa un 18,2 %. Un 35,7 % (2.278.700 persones) de la població té interès a aprendre o millorar els coneixements de català i d’aquestes persones 797.500 són nascudes a l’estranger.
El curs en línia ha tingut 59.863 inscrits a la modalitat lliure i 8.265 inscrits a la modalitat amb tutoria durant el 2020