S'hi analitza la importància de la neurociència cognitiva i la gestió emocional per a l'aprenentatge de la llengua d'acollida
La directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, ha obert la jornada "L'acolliment lingüístic i l’acompanyament emocional. Novena jornada de presentació de materials i experiències” aquest divendres, 15 de novembre, a la Casa de Cultura de Girona. Davant unes 125 persones, Ester Franquesa ha remarcat que la jornada uneix "dos temes estretament vinculats, acolliment lingüístic i emoció, dos elements que són la doble cara d’una moneda, el cap i el cor". En aquest sentit, Franquesa ha posat en valor el paper de les llengües com a instrument de comunicació i com a element d’identificació "la llengua té un marcat valor emocional, serveix per fer però també per sentir i perquè la gent vulgui aprendre la llengua catalana necessitem interpel·lar el cap i el cor, el que nosaltres oferim són beneficis, tangibles i intangibles, tant per al cap com per al cor".
Finalment, la directora general de Política Lingüística ha exposat que un quart de la població catalana és nascuda fora de Catalunya, "moltes d’aquestes persones encara han d’aprendre la llengua, per tant encara tenim feina i és contínua, ja que cal tenir present que hi ha persones que marxen però també que n’arriben de noves."
La jornada "L'acolliment lingüístic i l’acompanyament emocional" analitza la importància dels aspectes relacionats amb la neurociència cognitiva i la gestió emocional per a l’aprenentatge de la llengua d’acollida, per ser capaços de detectar i comprendre mancances i trobar estratègies per fer possible l’apoderament i l’autonomia lingüística d’uns aprenents que, com per exemple els joves migrats sols, arriben amb càrregues emocionals que es tradueixen en una baixa predisposició i capacitat per a l’aprenentatge de la llengua. La sessió ha comptat amb la doctora en neurociències per la Universitat Autònoma de Barcelona, Marta Portero, que ha impartit la conferència “Emocions i aprenentatge lingüístic: aportacions de la neurociència”.
Com a novetat, la novena jornada ha incorporat cinc tallers simultanis, que tracten, amb un format més pràctic, sobre eines de gestió emocional, el dol migratori per la llengua, les emocions i la llengua a través de la música, el teatre com a eina pedagògica per treballar llenguatge i emocions i la posada en pràctica d’activitats del nou curs oral de català de la Direcció General de Política Lingüística i del Consorci per a la Normalització Lingüística Ep! Escola i Parla, adreçat a persones adultes no alfabetitzades o amb poc bagatge acadèmic.
Les jornades “L’acolliment lingüístic”, que tenen lloc cada dos anys, són una activitat formativa i d'intercanvi entre professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades, molt consolidada a les comarques gironines. Són organitzades pel Grup d’Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines, format per la Direcció General de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Departament d’Ensenyament -Equip LIC i Formació d’Adults- la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, l’ICE Josep Pallach de la Universitat de Girona, el Servei Lingüístic de Comissions Obreres, el Servei Lingüístic de la UGT, Càritas Diocesana de Girona, Òmnium Gironès i Plataforma per la Llengua.