No cal fer reserva prèvia
A partir del dilluns 23 de novembre, les exposicions de Palau Robert no requereixen reserva prèvia, si tenies una reserva feta, tindràs preferència a l'hora de visitar les mostres.
Una exposició descobreix la mirada enamorada de Toni Catany a la cantant mallorquina
El Palau Robert se suma a la celebració dels 50 anys de la carrera musical de Maria del Mar Bonet amb una exposició que aplega les millors fotos que li va fer Toni Catany, Premi Nacional d'Arts Plàstiques i Premio Nacional de Fotografía, i dona a conèixer l’amistat i l’evolució creativa dels dos artistes.
Una mostra dedicada a dos amics, al fecund intercanvi creatiu de dos referents culturals de la identitat catalana que van créixer junts com a artistes i que reflecteix el paper decisiu del fotògraf mallorquí en la conformació de la imatge pública de Maria del Mar Bonet.
L‘exposició “Maria del Mar Bonet als ulls de Toni Catany”, comissariada per Antoni Garau i Pep Dengra, l’organitzen la Direcció General de Difusió de la Generalitat i la Fundació Toni Catany, que la va produir amb el suport de l’Ajuntament de Llucmajor. Aquesta proposta, que es va presentar el 2018 al Claustre de Sant Bonaventura de Llucmajor, compta amb la col·laboració de l’agència de comunicació Hotwire i del Club Marketing de Barcelona, i es podrà visitar del 18 de juliol al 17 de novembre, a les Sales 1 i 2.
Del 18.07.19 al 17.11.19, a les Sales 1 i 2
A partir de les fotografies de Toni Catany, l’exposició explica la lluita de dues persones compromeses, d’una creativitat extraordinària, tots dos defensors de la identitat, la llengua i la mediterrània i posa de manifest una trajectòria en comú, que va començar quan la cantant iniciava la seva carrera musical al Setze Jutges a Barcelona. Junts van fer una immersió en la Barcelona cultural del 70, en àmbits diferents però mantenint sempre una estreta col·laboració. La literatura, especialment la poesia, la música i l’art van unir els dos amics, que intercanviaven suggeriments, preferències i lectures.
La discografia de Maria del Mart Bonet és el fil conductor de la mostra que presenta 180 obres (discos, cartells, fotografies). Catany va ser l’autor de més de 60% de les portades del seus discos, cartells i fotografies. L’exposició s’estructura en els àmbits següents: Una mirada enamorada, Als ulls de l’amic, Salmaia, Retrats i Ultramar, 2017
Una mirada enamorada
Toni Catany va fer la primera fotografia a Bonet el 1966 i fou l’inici d’una llarga i fecunda col·laboració. Els dos eren molt joves, estaven descobrint el que volien ser i el que volien fer amb les seves vides. La primer mirada de Catany, fascinat per la bellesa de Bonet, va ser una mirada tan nítida com amorosa. Les primeres mirades del fotògraf van tenir continuïtat, es va establir una connexió molt fluïda entre els dos artistes, la millor base per a una relació perdurable i una col·laboració artística molt profitosa.
Als ulls de l’amic
La imatge professional i artística de Maria del Mar Bonet va ser creada per Toni Catany, que li va fer la majoria de fotografies i també va intervenir en el disseny gràfic dels seus discos i cartells promocionals. La mirada i el criteri de l’amic són sempre presents en la imatge de Bonet. Perquè Catany li va ensenyar a mirar la fotografia amb uns altres ulls, d’una manera diferent. Bonet es va acostumar a veure’s a través de les fotografies del seu amic. La mirada i el criteri de l’amic són sempre presents en la construcció de la imatge de la cantant.
Salmaia
Salmaia és el títol d’un àlbum publicat per la cantant el 1995. Salmaia és aquell punt d’intersecció de l’aigua dolça que esdevé salada quan arriba a la mar. En aquest àlbum de la cantant mallorquina existeix un barreja d’aigua dolça i salada, influències diverses, una combinació de cançons italianes, gregues i turques. També es pot entendre la salmaia com l’espai de trobada del riu i la mar, un espai d’intercanvi artístic de músiques, mirades i imatges que han protagonitzat els dos artistes al llarg dels anys. Moltes expressions d’aquesta connexió i relació es perceben en la mostra i s’hi presenten com a motiu central. El relat es desenvolupa amb imatges de diversos moments.
Si véns prest 1969
Recull fotografies de Bonet a les illes i Barcelona, que va ser l’inici d’una amistat perdurable. Va ser un temps de descobertes, somriures i complicitats entre els dos artistes.
Maria del Mar Bonet (Miró) 1974
La cantant va entrar en contacte amb la poesia de Bartomeu Rosselló-Porcel a través de Salvador Espriu i Toni Catany i va musicar alguns poemes que han esdevingut temes imprescindibles en la discografia de la Maria del Mar.
La literatura, sobretot la poesia, la música i l’art, van unir els dos amics.
A l’Olimpya, 1975
Dona a conèixer fotografies del recital de Bonet, que va compartir l’escenari amb Toti Soler i Ovidi Montllor, a la sala de concerts Olympia de París. Va assistir al concert el poeta valencià Vicent Andrés Estellés. El concert va ser enregistrat i publicat com a àlbum el novembre del mateix any.
Saba de terrer, 1979
Cançons de la nostra Mediterrània, 1982
El fotògraf i la cantant aposten per la cultura i l’art dels Països Catalans, per la idea de la construcció nacional des d’allò que és local i es reconeixen en els accents i colors de la mediterraneïtat.
Jardí tancat, 1981
Catany va retratar la seva amiga als jardins de Raixa, a Mallorca, per a les imatges del disc dedicat als poetes i poemes de l’escola mallorquina. Aquí trobem una de les imatges més icòniques de l’artista
Bon viatge faci la cadernera
El món de les rondalles està molt present en Bonet i Catany des de la seva infantesa. Aquestes històries populars han servit per a cançons de Maria del Mar i per a una sèrie fotogràfica com la que es presenta a l’exposició.
Salmaia, 1995
El Mediterrani, el santuari de Gràcia, Cadaqués i el cap de Creus, escenaris mítics per als dos artistes.
Cavall de foc, 1999
Bonet ens mostra la seva faceta pictòrica a la portada d’aquest disc i apropant-se de vegades al llenguatge de l’amic fotògraf, descobrint-nos noves formes d’expressió més enllà de la cançó.
Retrats
Selecció de vint-i-dos retrats de la cantant d’una gran bellesa, uns inèdits i altres més coneguts, fets amb diferents tècniques com els calotips, polaroids transportats i originals acolorits.
El recorregut expositiu acaba a l’àmbit Ultramar, 2017. Aquest és l’últim enregistrament fins ara de Bonet. Catany va contribuir a la recerca de músiques i tons cubans. Malauradament, ens va deixar abans que el disc sortís publicat. El text de la cançó “Amorosa Guajira”, troballa casual de la cantant al cançoner del pare Ginard, va ser un pòstum homenatge al seu amic.
L’exposició presenta l’audiovisual d’Eva Vilamala “Toni Catany en veu de Maria del Mar Bonet” que recull les influències entre els dos artistes, els gustos i les sensibilitats compartides i que donaran fruit en el treball de tots dos.
El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.
Contraportada del disc "Anells d'Aigua" (1985) ©FTC
Primera fotografia, feta a Palma al 1966 ©FTC
Foto del disc "Maria del Mar Bonet" (1970) ©FTC
Contraportada del disc "Què volen aquesta gent?" (1968) ©FTC