75 anys de Montesa al Palau Robert
Una exposició al Palau Robert recorda els 75 anys de la història industrial i esportiva de l’empresa catalana de fabricació de motocicletes Montesa, fundada el 1945 per Pere Permanyer, que ha marcat tota una època en el món del motor a Catalunya, Espanya i Europa.
La Generalitat de Catalunya i Honda organitzen l’exposició “Montesa. La forja d’un mite. 75 anys d’història del món del motor a Catalunya”, que té com a comissaris Pep Itchart i Santi Ruiz, i es podrà visitar a la Sala 3. Aquesta és una de les activitats programades amb motiu dels 75 anys de Montesa per recordar aquest aniversari i alhora homenatjar els empresaris i emprenedors catalans.
Fins el 6 de setembre, a la Sala 3
Montesa va ser fundada el 1945 per l’empresari i emprenedor Pere Permanyer. Des de la fundació de la mítica marca se n’han creat més de 150 models. La producció total supera les 450.000 unitats en els diversos centres de producció que l’empresa ha tingut al llarg de la seva història: als carrers Còrsega i Pamplona (Barcelona), Esplugues de Llobregat i Santa Perpètua de Mogoda. La marca ha aconseguit 70 títols mundials, des del primer d’Ulf Karlson el 1980 fins al darrer de Toni Bou (ja en són 26) el 2019.
L’exposició proposa un recorregut pels 75 anys de Montesa, destacant la importància de la producció industrial, de la investigació i del disseny d’una marca tan important, com també l’acord amb Honda que en va garantir la supervivència. S’hi presenten 43 models diferents de motocicletes, cedides per diversos col·leccionistes i per la Col·l.ecció Permanyer del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa, entre els quals destaquen models mítics de la indústria del motor com la Impala, la Brío, la Cota, la Mini Mini i el primer model que va sortir de fàbrica, l’A-45.
El recorregut històric es divideix en tres períodes:
De 1945 a 1962: de l’inici de l’aventura fins a l’Operació Impala
El recorregut comença amb la figura de Pere Permanyer com a gran artífex de l’aventura empresarial i industrial de Montesa, que es va associar amb l’enginyer Francesc Xavier Bultó. Junts van fundar Montesa en el dur període de la postguerra civil espanyola amb l’esforç per aconseguir i fabricar els components. S’hi destaquen els primers èxits esportius, el vincle amb el circuit de Montjuïc i l’aventura de sortir a córrer a Europa en proves mítiques com el Duch TT o l’Illa de Man. La fàbrica s’industrialitza i es passa del taller original del carrer de Còrsega de Barcelona a la planta del carrer Pamplona per produir el model Brío.
Aquest període acaba amb la sortida de Bultó de la societat i la famosa Operació Impala. Una operació de màrqueting que va consistir a travessar l’Àfrica, des de Sud-àfrica fins a Tunísia, recorrent més de 20.000 km amb tres motocicletes presèrie del futur model Impala. Aquest model va ser, el 1962, la resposta a uns anys d’esforç de l’equip del dissenyador Leopoldo Milà. Un model que encara circula i que s’ha convertit en un símbol per a més de tres generacions. Set motos, a més de dos motors i enginys mecànics desenvolupats i patentats per Montesa, expliquen aquest període.
De 1962 a 1986: l’expansió de Montesa
La firma trasllada la producció del Poble Nou a la nova fàbrica d’Esplugues de Llobregat. La sortida al mercat de la Montesa Impala i la seva gran acollida van impulsar les vendes. El motor monobloc de la Impala va suposar la base per a models d’especialitats com el cross, el trial i l’enduro, especialitats empeses pel pilot Pere Pi.
El creixement de l’afició a l’off-road a Espanya i als Estats Units, va impulsar l’aposta de Montesa al mercat internacional. Va ser l’època del llançament de la Cappra, la Texas, o la Cota el 1968, un model que encara avui és en producció després de 52 anys i que representa el vehicle de motor més longeu que s’ha fabricat a l’Estat. És el període de més i més diversificada producció. Montesa va guanyar el 1980 amb Ulf Karlson el seu primer Campionat Mundial de Trial.
L’especialització va anar acompanyada d’èxits internacionals en aquestes disciplines esportives, però la caiguda de les vendes de les motocicletes a principis dels anys 80 suposaria una amenaça per a la viabilitat de la companyia. D’aquest període s’exposen 26 motocicletes i tres motors, alguns experimentals.
De 1986 fins avui: Montesa i Honda i l’època daurada de l’alta competició
L’entrada d’Honda va suposar d’inici un acord de fabricació a la planta d’Esplugues. La col·laboració va derivar a un interès d’Honda per adquirir Montesa, mantenint la marca Montesa en la línia de motos de trial campiones. L’aportació de nova tecnologia va permetre el desenvolupament dels nous motors de quatre temps en el món del trial.
L’aposta d’Honda per a l’especialització de Montesa en el trial ha permès consolidar un potent equip de pilots que han aconseguit grans èxits mundials els últims anys, amb Marc Colomer, Doug Lampkin, Laia Sanz, Takahasi Fujinami i el gran dominador mundial de l’especialitat els darrers 12 anys, Toni Bou, que acumulen més de 70 títols mundials. D’aquest període s’exposen deu motos.
Logo del 75è Aniversari de Montesa
Fàbrica de Montesa, al carrer Pamplona, 89
Montesa Impala Baobab, Operació Impala. 1962.
Toni Bou en una prova del Mundial de Trial 2019