El consum responsable de béns i serveis es defineix com a moderat, informat, reflexiu i conscient, tot tenint en compte criteris de sostenibilitat cultural, ambiental, socioeconòmica i lingüística. El consumidor responsable és aquell que pren la decisió adequada davant d'una oferta de consum.
Les administracions públiques treballen per col·laborar en la creació d'aquesta consciència de persones consumidores responsables fomentant actituds ètiques envers el consum.
El consum responsable és:
Un consum racional i reflexiu permet planificar quins productes es volen adquirir o quins serveis cal contractar, i comparar-ne les característiques i el preu. D’aquesta manera, s'eviten compres impulsives i poc satisfactòries.
A més, la compra planificada permet controlar les despeses, ajustar-se al pressupost disponible i evitar problemes greus com ara el sobreendeutament.
El comerç just és una forma alternativa de comerç que es basa en la producció, distribució i comercialització dels productes tenint en compte criteris ètics i aspectes mediambientals.
L’objectiu és contribuir al desenvolupament sostenible de les economies més desfavorides dels països més pobres, i assolir així unes relacions més equitatives entre les economies d’aquests països i les dels països rics del nostre planeta.
En l’actualitat podem trobar tant productes alimentaris (el cafè, el cacau, el sucre, la melmelada, la mel, els cereals, els llegums, l’arròs, la xocolata...) com també productes tèxtils (peces de vestir, parament de la llar...) i molts altres productes (joguines, productes d’artesania, llibres, articles de regal...). Els distintius principals que existeixen en relació amb el comerç just són el segell Fairtrade i el distintiu de l’Organització Mundial del Comerç Just (World Fair Trade Organization).
Aquests productes es poden comprar a botigues solidàries, en alguns establiments comercials i grans superfícies i a Internet.
Pel que fa als productes alimentaris, la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia, del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, impulsa i és l’autoritat competent de dos sistemes productius certificats i voluntaris:
- la Producció Integrada, un sistema d’àmbit agrícola regulat a nivell estatal i autonòmic
- la Producció Agrària Ecològica, un sistema d’àmbit agrícola i ramader, regulat a nivell europeu
Consulteu la pàgina sobre segells de qualitat diferenciada per a trobar més informació.
Una altra de les claus del consum responsable i sostenible és la reducció de residus. Comprar a granel sempre que sigui possible, triar envasos grans o familiars, i optar pels productes reutilitzables i pels productes reciclats o reciclables pot ajudar a minimitzar l’impacte mediambiental del consum.
Fer un ús eficient i responsable de l’energia també contribueix a la reducció de la contaminació i a la creació d’un futur més sostenible. Algunes accions, com ara aprofitar la llum natural, utilitzar bombetes de baix consum, apagar la calefacció i l’aire condicionat en marxar de casa i fer un bon manteniment dels electrodomèstics, contribueixen a l’estalvi energètic.
El consum de proximitat fa referència a la distància entre el punt d’origen i el de consum del producte. També té a veure amb el consum del producte fresc, de temporada, amb les màximes propietats nutritives.
Consumir productes i serveis fets en el nostre entorn territorial més proper ajuda a reduir els costos energètics de transport; contribueix a mantenir les petites explotacions familiars agràries i ramaderes i a evitar l’abandonament de zones forestals; afavoreix la conservació d’espècies agroalimentàries autòctones en perill de desaparició, i fomenta el desenvolupament del nostre país.
Encara avui dia la publicitat continua utilitzant estereotips de gènere per a la promoció i venda de productes i serveis.
Els rols assumits tradicionalment es perpetuen. Les dones acostumen a aparèixer en espais domèstics, en el paper de mares i de mestresses de casa, i s’associen a qualitats com la dolçor, la fragilitat, la sensibilitat i la passivitat. També se’ls atribueixen valors negatius com l’enveja o la competitivitat. Els homes, en canvi, ocupen càrrecs de direcció i de poder, i es mostren forts, intel·ligents i decidits.
La dona objecte i les relacions sexuals s’utilitzen com a reclam per a la venda de productes adreçats als homes.
A més, els arguments per vendre un producte són racionals si es consideren per a homes i emocionals en el cas de les dones.
El sexisme és especialment present en la publicitat de les joguines: n’hi ha que se segueixen considerant exclusives per a nenes (nines, objectes per a la neteja, cuinetes, etc.) i d’altres que només s’adrecen als nens (cotxes, pistoles, ordinadors, etc.).
Consumir amb responsabilitat també és lluitar contra la desigualtat de gènere. La persona consumidora té llibertat per decidir de no comprar allò que es ven a través d’una publicitat sexista o poc respectuosa envers les dones.