Introduïm RitmeNatura a 4 escoles gràcies a la col·laboració del CREAF amb la xarxa d’Escoles Verdes

La col·laboració del CREAF amb la Xarxa d'Escoles Verdes del Departament d'Acció Climàtica de Catalunya ha permès introduir el projecte educatiu de RitmeNatura en 4 escoles d'arreu del territori. Font: Pau Guzmán
La col·laboració del CREAF amb la Xarxa d'Escoles Verdes del Departament d'Acció Climàtica de Catalunya ha permès introduir el projecte educatiu de RitmeNatura en 4 escoles d'arreu del territori. Font: Pau Guzmán

Unir-se a un projecte de ciència ciutadana pot ser una experiència molt gratificant, sinó que els ho preguntin als centres educatius que estem acompanyant des del CREAF i Escoles Verdes. Quatre d’aquestes escoles i instituts han començat a seguir els canvis estacionals en la natura del seu entorn. Com ho han fet? Descobrim-ho!

En primer lloc els vam presentar, entre d’altres, RitmeNatura; un observatori de ciència ciutadana amb 4 anys de recorregut a les aules que segueix els canvis que es produeixen a la natura en les diferents estacions (fenologia) a través de la plataforma iNaturalist. Des dels centres es van plantejar com introduir-lo: participem de forma voluntària? creem un projecte? ho vinculem amb alguna activitat que ja duem a terme al centre…? Aquestes van ser només alguns dels dubtes i idees. Tocava començar a construir el millor encaix possible per a la realitat de cadascun dels centres i, durant aquest camí, hem après moltes coses.

L’Institut Escola d’Oliana, amb la Conxita i el Francesc al capdavant, s’han familiaritzat amb la plataforma d’iNaturalist. Aquests docents, juntament amb el seu alumnat, han estat fent moltes observacions fenològiques per a sumar-les a aquesta aplicació: entre totes plegades, gairebé 400! Abans de començar a participar en RitmeNatura calia conèixer el seu entorn natural. Una vegada entrenades, van sortir a escollir diferents arbres i els van batejar amb noms originals i tendres com l’Snowy, homònim d’una estimada mascota. Alhora, per fer-se encara més seva la iniciativa, van crear un projecte propi per tenir-hi agrupades totes les observacions que es facin a la comarca de l’Alt Urgell. De fet, aquest centre aporta, a RitmeNatura, les observacions més meridionals del territori català.

La tècnica d'educació i ciència ciutadana del CREAF, Laura Force, ha coordinat l'acompanyament educatiu realitzat a les 4 escoles verdes que han incorporat RitmeNatura al seu currículum. Font: Pau Guzmán
La tècnica d'educació i ciència ciutadana del CREAF, Laura Force, ha coordinat l'acompanyament educatiu realitzat a les 4 escoles verdes que han incorporat RitmeNatura al seu currículum. Font: Pau Guzmán
L'Institut escola d'Oliana és un dels centres educatius que ha participat més activament en RitmeNatura a partir de l'acompanyament educatiu sorgit gràcies a la col·laboració de la xarxa d'escoles verdes del Departament d'Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya. Font: Pau Guzmán
L'Institut escola d'Oliana és un dels centres educatius que ha participat més activament en RitmeNatura a partir de l'acompanyament educatiu sorgit gràcies a la col·laboració de la xarxa d'escoles verdes del Departament d'Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya. Font: Pau Guzmán

Al centre del país hi ha l’Escola Vedruna de Sant Sadurní d’Anoia, on el Jordi fa anys que coordina els projectes d’Escola Verda. Aquest curs han decidit incloure la ciència ciutadana a l’entorn de la Riera, on fa temps que hi fan diferents accions com cultivar hort o recollir brossa de la zona. Amb una mirada científica i compromesa, han apadrinat una sèrie de plantes i surten a observar-les de forma recurrent. Una observació de RitmeNatura consta d’una o més fotografies que permetin identificar l’espècie, les coordenades del lloc, la fase o fases del seu cicle biològic en què es troba (fenofase) i un petit codi que ens permet vincular totes les dades del mateix arbre o arbust. Com a joves científiques, però, han anat més enllà… Han portat l’observació al llapis i, amb l’art i consells de Meritxell Inglada, la seva professora de plàstica, han fet il·lustracions naturalistes de les seves espècies. Esperem veure aquestes obres artístiques ben aviat!

Encara a la Catalunya central, al bell mig de l’emblemàtica Muntanya de Montserrat, a l’Escolania, el Joan està preparant una activitat molt completa per a realitzar amb els alumnes de primer d’ESO. Aquest any faran un tast, una petita prova pilot, que els servirà per engegar el curs vinent com a autèntics experts. Des d’un punt proper a la Creu dels Escolans faran de vigíes de la Muntanya. Què observaran i com? Dissenyaran una metodologia de mostreig pròpia i estudiaran el sistema natural de l’indret: la brolla, l’alzinar i el roquissars. Amb la seva mirada a la vegetació podran veure l’evolució del seu entorn des de la tardor vinent fins a final de curs a través de RitmeNatura… I també ho relacionaran amb les dades meteorològiques, esperem que plogui!

Per últim, des del punt més septentrional dels centres que acompanyem amb el CREAF, Escoles Verdes i RitmeNatura, l’alumnat de primer i tercer d’ESO de l’Institut Jaume Huguet de Valls, juntament amb la seva professora Paloma, han sortit a observar la fenologia de les plantes d’un dels torrents de la població. Hi ha implicades tres assignatures i utilitzen l’eina d’iNaturalist per observar no només els canvis en el món vegetal, sinó també macro invertebrats i espècies invasores!

Podeu consultar totes les seves observacions, i fins i tot afegir-hi les vostres, al projecte de RitmeNatura a iNaturalist. Trobareu les instruccions de com participar pas a pas en aquesta pàgina.

altres notícies