La Xarxa d’Escoles Verdes vol promoure l’acció de la comunitat educativa a favor de la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat, com a resposta als resultats alarmants en la reducció de la biodiversitat a Catalunya.
D’entre les accions proposades, en destaquen la vinculació amb centres de recerca i institucions de referència com el Centre de Recerca Ecològica i d’Aplicacions Forestals (CREAF), l’Institut Català d’Ornitologia (ICO) o el Museu de Ciències Naturals de Granollers, per oferir propostes educatives a les escoles que promoguin el coneixement de la biodiversitat i el patrimoni natural i fomentin la participació de l’alumnat en accions de millora de l’entorn natural a través de la ciència ciutadana.
La ciència ciutadana ofereix una oportunitat única per transformar l’educació a les escoles mitjançant la participació activa dels estudiants en la recerca científica. A partir de projectes de ciència ciutadana centrats en la natura, l’alumnat pot connectar-se directament amb el món que l’envolta, observar fenòmens naturals i recopilar dades significatives. Aquest enfocament no només fomenta la curiositat i la comprensió dels processos naturals, sinó que també promou la col·laboració i la resolució de problemes en equip. A més, l’ús de noves tecnologies per a la recopilació i anàlisi de dades proporciona als estudiants una experiència pràctica amb les eines que són essencials en la ciència contemporània.
Fes del teu alumnat un equip científic
Centre de Recerca Ecològica i d’Aplicacions Forestals (CREAF)
Projecte Jardins de papallones
Museu de Ciències Naturals de Granollers
Institut Català d’Ornitologia (ICO)
Aquest enfocament, amb gran potencial educatiu, ofereix una experiència vivencial, arrelada al context proper dels estudiants, que resulta rellevant i engrescadora per a tothom.
La participació en projectes de ciència ciutadana permet als estudiants una immersió directa en la natura que els envolta. A través de la recerca activa i la col·laboració en projectes de conservació, els estudiants desenvolupen un vincle més profund amb el seu entorn, tot convertint la ciència en una experiència tangible i significativa. És a més una oportunitat perfecta per generar situacions d’aprenentatge.
La participació en projectes de ciència ciutadana afavoreix el desenvolupament de competències clau, com són l’observació, la recopilació de dades, la col·laboració en equip i la resolució de problemes. Aquestes habilitats no només són essencials en el camp científic, sinó que també es tradueixen en destreses valuoses de manera transversal.
Mitjançant la participació activa en projectes centrats en la conservació de la natura, els estudiants adquireixen coneixements pràctics sobre la biodiversitat local, els ecosistemes i els reptes ambientals. Aquesta comprensió més profunda no només enriqueix el seu bagatge científic, sinó que també promou una consciència ambiental crítica.
Mitjançant la participació activa, els estudiants es converteixen en custodis del seu entorn i contribueixen, així, a la conservació del patrimoni natural local.
En última instància, la ciència ciutadana emergeix com una eina transformadora per millorar l’educació científica i despertar vocacions en el camp de la ciència. Aquesta aproximació pràctica i participativa crea una base sòlida per a futures generacions de científics i amants de la natura.
La ciència ciutadana no només és una eina educativa, sinó també una oportunitat per aprofundir en la connexió entre els estudiants i el seu entorn, i per formar una ciutadania informada i compromesa amb la conservació de la natura.